Topinambur

Topinambur wraca do łask

Topinambur, czyli inaczej słonecznik bulwiasty, to roślina, która kiedyś święciła triumfy w Europie. Dziś zapomniana powoli wraca do łask. Nazwa Topinambur pochodzi prawdopodobnie od brazylijskiego plemienia Indian Tubinamba, którzy dotarli do Europy w tym samym czasie co sama rośline, choć jak podają źródła nie mieli z samą rośliną nic wspólnego. Zapytajcie swoich babć, czy pamiętają słonecznik bulwiasty, który kiedyś nazywano po prostu bulwą, gdulą ziemną, świńskim orzechem czy nawet świnim chlebem.

Wiele osób, głównie ekomaniaków, hoduje dzisiaj topinambur we własnych ogrodach (niektórym udaje się go wyhodować nawet na tarasach w blokach). W sklepach ekologicznych też można go dostać, jednak jego cena – nie wiedzieć czemu – jest bardzo wysoka. Sama uprawa jest bardzo prosta – roślina w zasadzie rozrasta się sama.

Topinambur pochodzi z rodziny astrowatych – jego kuzynami są sałata, słonecznik, karczoch. Topinambur sadzimy z bulwy, która poprzez podział namnaża się – bulwy mają ogromną zdolność regeneracji – kłącza odbijają nawet z nieiwelkiego fragmentu bulwy. Najlepsze bulwy (największe i najsmaczniejsze) otrzymujemy jeśli zielona cześć topinamburu pozostaje nieskoszona aż do pierwszych przymrozków. Bulwy topinamburu zawierają spore ilości inuliny – pozwala to bulwom topinamburu zimować całą zimę – można wtedy cieszyć się nim dłużej.

Jakie składniki spożywcze zawiera topinambur? W słoneczniku bulwiastym znajdziemy dużo inuliny (węglowodan), spore ilości krzemionki, witaminy B1, żelaza, miedzi, magnezu i potasu. Dlaczego WARTO jeść topinambur? Wysoka zawartość inuliny sprawia, że słonecznik bulwiasty doskonale sprawdzi się w diecie diabetyków i osób, które borykają się z nowotworami. Inulina pomaga stabilizować poziom cukru  we krwi. Dodatkowo, dzięki inulinie organizm pozbywa się szkodliwych związków.  Najważniejsze jednak jest, że inulina, której bardzo dużo jest w topinamburze działa jak prebiotyk i stanowi pożywkę dla bakterii jelitowych, dzięki czemu podnosi naszą odporność.

Jak jeść topinambur? Jedni jedzą topinambur po surowo, inni po upieczeniu. Ewidentnie najwięcej wartościowych substancji znajduje się przy skórce, więc lepiej topinambur jest dokładnie umyć i upiec w piekarniku. Topinambur jest nieco słodkawy, orzechowy. Ma bardzo specyficzny smak – w zależności od tego jak będzie przygotowany jego intensywność wzmoże się lub opadnie. Dozwolone jest gotowanie w wodzie, gotowanie na parze, duszenie, smażenie, pieczenie w piekarniku.

3 replies
  1. maria
    maria says:

    spotkałam się z tym słonecznikiem w zeszłym roku. odkąd go spróbowała, używam do surówek i kanapek.Trę do na tarce i posypuję. w ten sposób łatwiej przemycam do menu całej rodziny.Dla nas odpowiada, bo ma smak normalnych pestek ze słonecznika.

  2. Kowal
    Kowal says:

    Ciekawy artykuł o ciekawej roślinie. Nie miałam styczności z topinamburem ale napewno wypróbuje.

  3. zakrecona8
    zakrecona8 says:

    Niezwykle ciekawy artykuł. Spotkałam się już z topinamburem, ale nie miałam jeszcze okazji go spróbować. Teraz tym bardziej będę starała się go zdobyć. :)

Komentowanie wyłączone.