Jarmuż

Jarmuż – zielone złoto z ogrodu

Jarmuż to roślina znana nam od dawna, jednak dopiero od pewnego czasu wraca do łask. Jarmuż to obowiązkowy niemal składnik diety każdego weganina i wegetarianina. Gdzie tkwi sekret jarmużu? Czy jego tajemniczą mocą jest to, że posiada właściwości doskonałe dla naszych kości?

Jarmuż to odmiana kapusty i należy właśnie do rodziny kapustowatych. Jest to roślina uprawna -nie występuje dziko naturalnie w żadnym miejscu na świecie. Jarmuż może osiągać różne rozmiary, jednak przyjęło się, że nie przekracza wysokością 140 cm. Posiada charakterystyczne liście i to właśnie liście są najcenniejsze. Liście jarmużu układają się w różę tworząc piękną kompozycję – wielu polskich działkowców posiada w swych ogródkach jarmuż, jednak hodują go jako roślinę ozdobną, a nie do jedzenia.  Istnieje wiele odmian jarmużu – kolorystycznie pojawiają się jarmuże zielone, zielono-fioletowe, fioletowo – brązowe.

Jarmuż jest wdzięczną w uprawie rośliną. Aby rozpocząć hodowlę jarmużu wystarczy kawałek ziemi i nawet słabej jakości gleba. Jedynie na glebach piaszczystych i kwaśnych jarmuż może mieć problemy ze wzrostem – w pozostałych przypadkach będzie rósł znakomicie. Jarmuż jest odporny na mróz, więc liście zbierać można nawet całą zimę.

Dlaczego wegetarianie pokochali jarmuż?

Jarmuż jest topowym warzywem XXI wieku – to prawdziwe superfood wśród kapustnych. Jest bardzo niskokaloryczny – w 100 gramach zawiera jedynie około 30 kalorii. Co ważne, zawiera bardzo dużo błonnika i żelaza oraz wapnia, potasu i antyoksydantów. Jest doskonałym surowcem, który powinien na stałe zagościć w kuchni każdego cukrzyka.  Osoby chore na cukrzycę, które są na diecie wysokobłonnikowej mają niższy poziom glukozy we krwi. Jarmuż będzie też doskonałym wyborem dla wszystkich, którzy troszczą się o kondycję serca – wysokie stężenie potasu i magnezu w jarmużu sprawiają, że doskonale wpływa on na ludzki organizm i chroni przed udarem oraz zawałem serca spowodowanymi sporymi brakami na te cenne witaminy i minerały. Również ze względu na dużą zawartość wapnia, jarmuż powinien znaleźć się w naszej diecie – wapń i witamina K zmniejszają wydalanie wapnia z ludzkiego organizmu, dzięki czemu więcej dobroczynnego wapnia zostaje w naszym ciele.

Jak jeść jarmuż? Potrawy z jarmużu.

Jarmuż jest wdzięcznym warzywem. W związku ze swoim pochodzeniem (przynależność do rodziny kapustowatych), dobrze smakuje przyrządzany podobnie jak tradycyjna kapusta – np. w formie lekkiego bigosu, surówki, zupy. Bardzo popularne są jarmużowe smoothie i wszelkiego rodzaju soki na bazie jarmużu, warzyw i owoców.

2 replies
  1. Ania - igimondo.pl
    Ania - igimondo.pl says:

    Jarmuż ostatnio zagościł w naszym domu i mufinkach córeczki. Jej ulubione danie to mufinki z jarmużem i brokułem. Plus obowiązkowy ogórek kiszony. Czyli żelazo plus witaminka C.

Komentowanie wyłączone.