chia

Chia – czy ja wiem?

Nasiona chia to zdecydowany faworyt jeśli chodzi o tytuł superfoods 2017 – to małe nasionka o których było bardzo głośno. Chia, czyli szałwia hiszpańska to roślina jasnotowata, która oryginalnie wywodzi się z Ameryki Południowej (z Meksyku i Gwatemali). Najcenniejszą częścią tej rośliny są jej nasiona. Z nasion chia można wyczarować wiele ciekawych potraw. Nasiona są owalne, występują w kilku kolorach – brązowych, szarych, białych lub czarnych. Nasiona można jeść po wysuszeniu lub na surowo.

Chia nazywana jest też hiszpańskim siemieniem lnianym ze względu na podobne właściwości. Gdy namoczy się nasiona chia w wodzie lub dowolnym innym płynie,  powstaje gęsty śluz, który świetnie reguluje procesy pokarmowe. Chia cieszy się ogromnym zainteresowaniem ze względu na swoje właściwości pro-zdrowotne i odżywcze. W 2 łyżkach stołowych chia (zalecanej dziennej dawce) znajduje się tylko 137 kalorii, ale za to wiele witamin. Ta porcja zapewnia 18% dziennego zapotrzebowania na wapń, 30% zapotrzebowania na magnez, 27% zapotrzebowania na fosfor. Ale to nie wszystko – nasiona chia to również świetne źródło łatwo przyswajalnej witamy B2. Chia zawiera także liczne zdrowe tłuszcze  – jest znakomitym surowcem do tłoczenia z niej zdrowego oleju.  Chia to doskonałe źródło białka dla osób, które nie przyjmują białka zwierzęcego.

4 replies
  1. Gosiak600
    Gosiak600 says:

    Nasiona są bardzo dobre smakują rewelacyjnie jako deser a jednocześnie są zdrowe i ładnie się prezentują na stole.

  2. Maki185
    Maki185 says:

    Z początku przechodziłem obok tych nasion aczkolwiek z zainteresowaniem,aż w końcu zakupiłem owe nasionka.No cóż jestem zadowolony ponieważ mają wszelakie zastosowanie.

  3. Beata
    Beata says:

    Coś dla wegetarian, w tym i dla mnie. Nasion chia nie próbowałam. Za to siemię lniane w różnych wydaniach oczywiście tak.

Komentowanie wyłączone.